Mikä on autoni nykyinen arvo?
Viimeistään kun oman auton myyminen tai vaihtaminen alkaa tulla ajankohtaiseksi, tulee mieleen, minkä arvoinen oma auto on? Mistä saisin tietoa, jotta voisin tehdä arvion mahdollisimman realistisesti? Miten saan mahdollisimman tarkan arvion; hyödynnänkö nykyään tarjolla olevia (yleensä maksullisia) arviointipalveluja, vai voinko tehdä arvion itse? Mitä asioita tulee huomioida arviota tehdessä?
Arviointi kannattaa aloittaa vertaamalla autoasi markkinoilla oleviin, mahdollisimman hyvin juuri omaa autoa vastaaviin malleihin ja yksilöihin, nettiä hyödyntäen. Ensin määritellään auton valmistaja, malli, korimalli sekä vuosimalli, tarkentavina tietoina polttoaine, moottorikoko, vaihteistotyyppi ja ajokilometrit (mahdollisesti myös vetotapa, jos markkinoilla samasta mallista esim. etu- ja nelivetoja). Mikäli automalli on markkinoilla suhteellisen yleinen, riittää em. tiedoilla löytyneiden autojen keskimääräisillä arvoilla peilaaminen jo hyvin pitkälle. Näitä tietoja verrataan omaan autoon mahdollisimman objektiivisesti ajatellen. Jos oma auto on hieman harvinaisempi – vertailuun löytyy esim. vain yksi tai pari autoa – tulee tietoja tarkistella syvällisemmin. Vertailtavien autojen kuvat, ilmoitusteksti sekä tarkat varuste-, huolto- ja rengastiedot auttavat arvioinnissa.
Auton historiatiedot sekä kosmeettinen ja tekninen kunto vaikuttavat luonnollisesti auton arvoon merkittävästi. Jos autosi kosmeettinen kunto (esim. talven jäljiltä) on itselle arvoitus, kannattaa auto pestä (ja mahdollisesti vahata) itse ennen arviointia huolellisesti. Ja nimenomaan itse sen vuoksi, että tässä vaiheessa mahdolliset uudet naarmut ja muut jäljet sekä kuluminen tulee havainnoitua parhaimmin. Tässä vaiheessa on myös syytä tarkistaa, että kaikki tarvittavat dokumentit ja varusteet (mm. huolto- ja käsikirja, rekisteriote, viimeisin katsastusraportti, vara-avaimet, mahdolliset muut ohjeet sekä huoltokuitit) ovat tallessa. Myös molempien rengassarjojen (jos autossa on sekä kesä- että talvirenkaat) kunnontarkistus on paikallaan. Lisäksi huolto-ohjelmaan kannattaa tutustua, jotta on ns. ”kartalla” auton mahdollisesta huoltotarpeesta, kuten myös varusteiden toimintoja testata, ja tehdä havainto, jos jokin ei toimikaan suunnitellusti.
Kun vastaavien autojen myynti-ilmoituksia käy läpi, kannattaa muistaa, että ilmoituksessa ilmoitettu hintapyyntö on tosiaan käytännössä aina hintaPYYNTÖ, ja näin ollen varsinainen kauppahinta on hieman alhaisempi. Nyrkkisääntönä hintapyynnön ja kauppahinnan välisenä erona voi keskimäärin pitää n. 5 prosenttia. Vastaavasti hyvin keskimääräisen arvon autolleen voi karkeasti määritellä laskemalla vuosittaisen hinnanaleneman kaavalla: 1. käyttövuosi -20 %/vuosi, tämän jälkeen -14 %/vuosi (esim. 30 000 euroa uutena vuonna 2012 maksaneen auton nykyinen arvo näin laskien n. 13 000 euroa).
Hinta-arviointipalelua markkinoilta etsiessään tulee olla varovainen, sillä alalta saattaa löytää valitettavasti myös toimijan, joka mainostaa ilmaista hinta-arviota, joka ei sitten lopulta olekaan ilmainen. – aihetta on viime aikoina käsitelty julkisuudessakin. Autonostoapu tarjoaa ammattimaisen hinta-arvion ilmaiseksi, ja myymillemme autoille tekemämme arvio on poikennut toteutuneesta kauppahinnasta keskimäärin 2,3 %. Esim. 15 000 euron arvoisessa autossa arvioerotus on siis 345 euroa.
Auton arvon määrittämisestä mahdollisimman tarkkaan on varsinkin taloudellista hyötyä. Tällöin ei tule esim. antaneeksi autoa liian halvalla liikkeeseen – tai toisaalta toisena ääripäänä tule yrittäneeksi myydä autoa kuukausitolkulla reiluun ylihintaan. Onnistuneen ja epäonnistuneen autokaupan välillä on käytännössä aina menetetty tai ansaittu ”sata- tai tuhateuroinen” poikineen, ja/tai hyvä mieli vs. paha mieli.