Kuinka tingin oikein autokaupassa?
Kuinka tingin oikein autokaupassa?
Harva haluaa ostaa auton pyyntihinnalla. Vaihtoautokauppaa käydään sananmukaisesti autoja vaihtamalla, mutta samat tinkimisperiaatteet koskevat niin vaihtokauppaa kuin suoraa kauppaakin. Miten saan lopputuloksen mahdollisimman edulliseksi?
Taloudellisesti edullista autokauppaa ajatellessa pitää luonnollisesti huomioida paljon muutakin kuin auton kauppahinta (mm. ylläpitokustannukset, korjaus- ja huoltokustannukset, jälleenmyyntiarvo jne.), keskityn tällä kertaa kuitenkin pelkästään kauppahintaan – olen purkanut huomioitavia asioita laajemmin aiemmissa blogikirjoituksissani.
Älä mene suoraan autoliikkeeseen! Jotta lähtökohdat tinkimiselle olisivat mahdollisimman hyvät, kannattaa ostettava auto kartoittaa mahdollisimman hyvin etänä – ensin myynti-ilmoituksen perusteella, sitten myyjälle soittaen. Puheluun ja sitä kautta haalittaviin tietoihin kannattaa keskittyä huolellisesti, ja miettiä kysymykset etukäteen. Kun myyjän kanssa on keskusteltu kaikesta auton kuntoon ja varusteisiin – siis auton arvoon vaikuttaviin tekijöihin – liittyen perusteellisesti, on koossa ns. ”pohja”, josta on hyvä jatkaa neuvotteluja paikanpäällä tehdyn läpikäynnin ja koeajon jälkeen. Vaihtokauppatilanteessa myös omasta autosta kannattaa toimittaa myyjälle kuvineen niin tarkat tiedot kuin mahdollista. Kun myyjä on kartalla vaihdossa tarjottavan auton kunnosta, on hänenkin etukäteen antama arvio suuremmalla todennäköisyydellä kohdallaan.
Kysy ensin myyjän näkemystä! Jos/kun fyysisesti tehtävässä läpikäynnissä ostettavasta autosta on löytynyt tingittävää, on hyvät edellytykset ns. reaaliarvoisille kauppaneuvotteluille. Vaihtokauppatilanteessa tässä kohtaa pitää aina ihan ensin kysyä myyjän näkemystä kauppahinnasta, vasta tämän jälkeen kertoa oman läpikäynnin havainnot mahdollisista tinkikohteista, ja aloittaa varsinainen kauppaneuvottelu. Mikäli myyjä pääse kysymään näkemystäsi ensin, pystyy hän mukautumaan tilanteeseen sen mukaan, millaista ”raporttia” myynnissä olevasta autosta kerrotaan, sekä haistelemaan samalla, kuinka hän asettautuu puolustamaan myytävää autoa, mahdollisesti keksimään sanomista vaihtoautostasi jne.
Säästä aikaa, vaivaa ja rahaa! Etäkartoittaminen kannattaa senkin vuoksi, että sillä säästää aikaa, vaivaa ja rahaa. Kun asioihin perehdytään etukäteen huolellisesti, on huomattavasti helpompaa ja taloudellisempaa sivuuttaa ostoehdokas siinä kohtaa, kun ei ole nähnyt paikalle pääsemisen vaivaa. Myös riski siitä, että auto olisikin jotain aivan muuta kuin pelkkä myynti-ilmoitus on antanut ymmärtää, pienenee.
Ohita huonon palvelun autoliike! Mikäli autoliikettä ei kiinnosta antaa tietoja etänä, siirry seuraavaan. Varsinkin tänä päivänä palvelun PITÄÄ sujua yhtä lailla etänä kuin paikanpäällä. Mikäli myyjällä ei myyntihetkellä ole motivaatiota palvella kauppaan pääsemiseksi, on hyvin loogista, että JOS kaupan jälkeen tulee kysyttävää tehtyyn ostokseen liittyen, on motivaatio ja palveluntaso silloin vielä alhaisempi.
Mitä tinkipaikkojen etsimiseen tulee, timantintarkka osaaja on onneksi saatavilla mukaan turvaamaan selustasi…